טיפול רגשי מאפשר לכל אדם למקסם את איכות חייו. מהו טיפול רגשי בהבעה ויצירה?

טיפול רגשי נועד לתת מענה לקשיים רגשיים, התנהגותיים, לימודיים, בריאותיים וכדומה אצל הילד המטופל. מטרת הטיפול היא לנסות ולהתמודד עם הבעיה הפוגעת בבריאותו או תפקודו של האדם  באמצעים שונים דוגמת קשר מילולי בין המטפל למטופל או בדרכים עוקפות כמו משחק, אמנות, תנועה, מוזיקה ועוד.

טיפול רגשי מאפשר לכל אדם, בכל גיל,  למקסם את איכות חייו - ומאפשר התפתחות וצמיחה. כך, למשל, ילד שעלה לכיתה א' הגיע לטיפול רגשי  בעקבות בעיות התנהגות שהתבטאו בעיקר בהתנהגות אלימה בכיתה וקושי בקבלת גבולות בבית ובכיתה. המעבר מהגן לכיתה א' היה לא פשוט עבורו. התסכול והכעס הביאו לקשיי התנהגות שהתבטאו בהתנהגות אלימה ובקושי בקבלת גבולות בכיתה ובבית.

קשיים אלה גרמו לילד לקושי להשתלב חברתית בכיתה. הילדים בכיתה לא רצו לשחק איתו, כיוון שהוא היה אלים. את כל הכעס והתסכול שלו היה מוציא באלימות ובתוקפנות מול חבריו בכיתה. הילד לא הקשיב להורים ולמורה, סיכן את עצמו וסביבתו. ההורים היו חסרי אונים ולא ידעו איך להתמודד עם הבעיה.

במהלך הטיפול, לאחר שנוצר אמון וקשר בטוח בין הילד לביני כמטפלת,  הילד הרגיש מוכל ובטוח, ובאמצעות משחק ושיח הוא החל לבטא את כעסיו באופן מותאם ומתווך ולמד לבטא ולהביע את צרכיו ורצונותיו באופן מותאם.
לאט לאט תגובותיו של הילד התמתנו, הוא הרגיש שיש מקום שמבינים אותו ושם יכול היה להביע בחופשיות את עצמו. הטיפול לווה בהדרכת הורים, שעזרה להורים להבין טוב יותר מה הצרכים האמיתיים של הילד, ואיך להתכוונן אליו בצורה מותאמת יותר.  

במקביל לווה הטיפול בקשר שוטף עם הבית ספר שלמד להכיל ולראות את צרכיו האישיים של הילד וביחד כל השינויים וההתאמות המיוחדות שנעשו הובילו לשינוי רגשי והתנהגותי אצל הילד.

טיפול רגשי באמצעות הבעה ויצירה

טיפול רגשי באמצעות הבעה ויצירה מכונה בקרב רבים גם "טיפול באמנות". במהלך הטיפול מתפתח קשר של בין המטפל למטופל ונוצר אמון. הילד/ה מרגיש בטוח לשתף ולבטא את רגשותיו באופן ספונטני באופן ישיר או עקיף. השימוש בטכניקות מעולם ההבעה והיצירה מאפשרות לילדים שמתקשים להביע את עצמם באופן מילולי לעקוף את המלל. המטפל יודע להשתמש בכלים אלה על מנת להגיע לעולמו של הילד/ה ולעזור לו ליצור שינוי בחשיבתו, רגשותיו והתנהגותו.

לדוגמה: באחד מהמפגשים עם הילד המדובר, ביקשתי ממנו לבחור באמצעות הפלסטלינה מהו צבעו של הכעס ולפסל את צורת הכעס וגודל הכעס שלו. אחרי שיצר את הכעס שאלתי אותו אם היה יכול מה היה אומר לכעס ומה היה עושה איתו.
הילד לקח את הפלסטלינה זרק על הרצפה ופרק אותה לחתיכות קטנות ואמר לגוש המפורק: "אני לא רוצה שתפריע לי יותר, אני לא רוצה שתגרום לי להתנהג לא יפה".

באמצעות השימוש באמנות נוצרה הזדמנות לדבר על הכעס באופן עקיף ולבסוף גם ישיר. הכעס שיצר מפלסטלינה עזר לילד לראות את היתרונות והחסרונות שבכעס, לראות את הנזק שהוא גורם לו ולרצות להתחיל ולהתמודד איתו (בתיאור מוצג חלק קטן מהטיפול כולו).

הטיפול נעשה באמצעות מפגשים שבועיים של 45-50 דקות לתקופה ממושכת, עד שהמטפל וההורים (במקרה של ילד/ה) מחליטים כי המטרה הושגה. במהלך הטיפול בילד/ה המטפל נפגש עם ההורים אחת ל 4-6 פגישות עם הילד/ה, על מנת להדריך אותם ולתווך להם את עולמו הרגשי של הילד/ה. כמו-כן במהלך ההדרכות ההורים ישתפו את תחושותיהם וילמדו לשנות את דפוסי התנהגותם מול הילד בהתאם לצרכיו הרגשיים של הילד/ה.

ההורים הם הסוכנים העיקרים להצלחת הטיפול והטמעת התהליך, ולכן הדרכת הורים היא אחת המרכיבים החשובים להצלחת הטיפול.